Helaas

29 april 2015


Beste Jaap,

Helaas, we hebben hem niet gewonnen, de titel ‘Managementboek van het jaar 2014’. Het werd Gino van Ossel met het boek Omnichannel in de retail. Je kon er niet bij zijn op de uitreiking, dus in dit blogje een kort verslag.

We wonnen niet, maar dat neemt niet weg dat de jury in het juryrapport buitengewoon lovend was over ons boek:
‘Voor wie niet bij 0 begint maar in een “Robuuste” organisatie is het boek onderweg meer geschikt. Dit boek maakt zijn titel meer dan waar: de weerbarstige praktijk wordt niet verhuld achter abstracte concepten, maar de concepten worden op een realistische manier vertaald naar een concrete veranderaanpak voor traditionele organisaties. Een van de beste verandermanagementboeken van de afgelopen jaren, dat en passant de wereld opfleurt met woorden als betekenisproductieproces en bedoelingengedoe.’

Een oordeel om buitengewoon trots op te zijn, toch? Al hebben we niet gewonnen? Voorafgaand aan de uitreiking vroeg ik me al af hoe de jury dat in vredesnaam wilde doen: vijf goede boeken, allemaal op een ander onderwerp. Een van de leuk(st)e dingen van genomineerd zijn, is dat je de boeken van je tegenstrevers krijgt. Wat een cadeau! Heerlijk gelezen. Ik had mijn kaarten op het boek over Big Data gezet. Leuk boek dat het ‘enge’ fenomeen dat alles vast ligt en (tegen je) gebruikt kan worden. Maar daarnaast waren er boeken over de toekomst, business modellen en die retail dus. En ons boek natuurlijk, over veranderen.

Had jij kunnen kiezen? Ik niet. Dat kan natuurlijk komen omdat ik ons eigen boek niet meer gelezen heb. Misschien had ik die dan met stip op nummer 1 gezet. 🙂 Maar na lezing had ik vooral te doen met de jury. Knap hoe zij zich buitengewoon zorgvuldig en precies van hun taak gekweten hebben. Ik sprak nog even met Maurits Bruel, de voorzitter. Hij was erg tevreden over de vijf nominaties. Gaf aan dat het de jury gelukt was om de echt goede boeken van 2014 eruit te halen.

Managementboek had van het gala weer een feestje gemaakt. Als genomineerden dineerden we vooraf met elkaar, de uitgevers en de jury. Een genoeglijk etentje en leuk om elkaar te leren kennen. De avond zelf begon met een donderende preek van Joep Schrijvers over nut en noodzaak van managementboeken. Daarna waren er door Frank du Mosch geleidde gesprekken met uitgevers, lezers en auteurs over boeken, het boekenvak en de toekomst van het managementboek. Afgewisseld met op de gesprekken geïmproviseerde korte liedjes en cabaret.

Aan het eind van de avond onthulde de jury de winnaar. De laatste alinea was bloedstollend spannend. Behalve voor Sander, één van de auteurs van ‘Wij zijn Big Data’. Hij had gezien dat er maar één bos bloemen lag. Zij konden het dus niet zijn. Lekker rustig voor hem, want het laatste deel van het rapport was zo geschreven dat ieder van ons kon denken ‘ah, dat gaat over mijn boek!’. Scheelde voor hem zenuwen.

En toen werden wij het niet.
Maar hoe luxe kun je het hebben? We zijn nog een keer genomineerd. Dinsdag 19 mei hebben we een volgende kans. Dit keer voor de titel Boek van het Jaar van de Ooa en de Roa. 
Spannend!

Groet, Leike

Reageer

Organisatievragen